Cykel- og gangstien på Jernbanebroen – Kendt som Kulturbroen – har vist sig som en stor succes og skabt stærkere forbindelse mellem Aalborg og Nørresundby. Gennem flere år har Aalborg Kommune haft en vision om at etablere en 650 meter lang stibro mod øst mellem Musikkens Hus og Stigsborg.
Partierne bag budgetaftalen for 2026-2029 holder fast i visionen om den nye bro – BROEN. Nu skal flere forhold undersøges, og rådgiverfirmaet COWI har netop vundet udbuddet om at levere en "second opinion" på den tidligere skitserede broløsning. Undersøgelsen koster knap 1 million kroner, som finansieres af AN-TV, der har bidraget med 2 millioner kroner til projektet.
Den nye vurdering supplerer tidligere undersøgelser udført i 2019-20 af Niras og Gehl Architects med støtte fra Realdania. Formålet er at klarlægge, om den hidtidige broløsning er den rette at arbejde videre med, og at belyse relevante alternativer. Desuden skal der foretages en kontrol af det seneste anlægsoverslag for projektet, særligt i lyset af den nuværende globale usikkerhed og stigende priser. Ambitionen er at have et solidt beslutningsgrundlag klar for stibroprojektet medio 2026.
Projektet ventes at have flere positive effekter, ikke mindst for sammenhængskraften mellem Aalborg og Nørresundby. En dedikeret stibro vil kunne ændre opfattelsen af Limfjorden – fra at være et skel til at blive et samlende element – og give nye opholdsmuligheder samt byrum både på og omkring BROEN. Med en bredde på 6,5 meter prioriteres både gående og cyklister, og den nye forbindelse vil fremme bæredygtig transport mellem to tætbefolkede områder: Stigsborg med et forventet indbyggertal på 7-8.000, og kvarteret omkring Østre Havn.
Den supplerende forundersøgelse skal også afdække konsekvenserne for skibs- og havnetrafikken. Den tidligere foreslåede dobbelt svingbro med en gennemsejlingsbredde på 70 meter er udfordret af broens placering i et sving i fjorden, hvilket kan skabe problemer for store skibe.
Finansiering er afgørende for projektets fremtid. Indtil videre har byudviklingsselskabet Stigsborg P/S og Aalborg Kommune hver især budt ind med 100 millioner kroner. Kommunens andel forventes finansieret via provenuet fra salg af næste etape på Stigsborg. Yderligere midler fra stat, fonde eller andre bidragsydere vil være nødvendige, hvis broen skal realiseres. Det seneste anlægsoverslag fra 2024 lyder på knap 550 millioner kroner.
Med COWI’s analyse får politikerne et opdateret og grundigt beslutningsgrundlag, før man endeligt kan tage stilling til den nye cykel- og gangbro over Limfjorden.
https://www.aalborg.dk/nyheder/bro-paa-tvaers-af-limfjorden-undersoeges-yderligere